Wednesday, July 14, 2010

pelik

Salam.

Nak share satu potongan ayat Al-Quran, entah lah, tiba-tiba terase nak share ayat nih. Huhu~


Firman ALLAH dalam surah al-Baqarah: 120,

"Orang-orang Yahudi & Nasrani tidak redha (berpuas hati) denganmu, sehinggalah kamu mengikuti agama mereka (cara hidup mereka)"


****************************

Owh, teringat satu peristiwa yang berlaku semalam, sampai sekarang aku masih pelik. Cerita die macam ni, after aku frust dgn mak cik library, aku pon dengan selambanya & tanpa memikirkan keadaan sekeliling, keluar dari uni ak trus pi kiosk yang berdekatan sbb dahaga. *well, summer la kate kan, dehydrated kot*

Lepas tu, time nak lintas jalan raya ke rumah aku, dgn beg2 plastik yg berisi air byk, kiri kanan ak pegang, terpandang la ak pada seorg budak prempuan kecik depan aku nih. Dia tengah pimpin tangan nenek dia. Dalam hati ak, "pehal la budak kecik nih..kecik2 dah macam tak pakai baju..ishk2, besar2 nanti mcm mane la agak nya". Aku pon buat la muka emotion-less. Buat2 tak pandang dia walaupon dia berdiri depan aku. Lepas tu, aku pon, alhamdulilah, melintas jalan raya dengan selamatnya. Tetiba, budak kecik tuh tarik baju nenek dia tadi, lalu berkata dia kepada nenek nya " nenek2, tengok org tuh. Pelik nya dia", sambil menunding jari telunjuknya kearah aku.

Urgh, pehal la pulak ko kata aku pelik??!. Tak paham betul. Apa ingat aku pakai baju tutup semua nih pelik ke?? Tapi bab2 & perkara2 macam nih mmg dah selalu berlaku kat aku, bukan aku seorg je, rasanya mostly pada muslimah2 yg bertudung di Russia nih. *immune sudah*. Adoila~

Memang..Makluk yang paling aneh itu manusia. Dia diberi akal tp tidak bisa berpikir dengan jernih mana yg baik dn mana yg jelek, dia diberi hati tp tidak bisa merasakan kenikmatan yg Allah berikan, dia diberi mata tp tidak bisa melihat yang baik2 tanda22 kebesaran Allah, dia diberi telinga tp tidak bisa mendengerkan ayat2 Allah. Manusia yg demikian itu adalah lebih jelek dr binatang yg tidak diberi akal. Waallahualam~